Szinte már lerágott csont, mégis minden évben előkerül a téma, hogy mennyire kevés halat is fogyasztunk mi magyarok, és azt is szinte kizárólag karácsonykor. Ismét egy európai lista, aminek a végén kullogunk, pedig ennek nem kellene feltétlenül így lennie.

A hal ugyan a legértékesebb fehérjeforrásunk, az árát tekintve azonban nem veszi fel a versenyt az olcsó és gyakran silány minőségű húsokkal.  A régi mondás szó szerinte értelmezve is igaz, olcsó húsnak híg a leve, nem beszélve arról, hogy mi mennyiségű fölöslegesen, „akciósan” megvásárolt hústerméket dobunk ki, ahelyett, hogy a minőséget vásárolnánk meg kicsivel drágábban. Az életmód váltás szerintünk itt kezdődik, kevesebb, de jobb minőségű termékek választásával.

És hogy visszakanyarodjunk a halra, heti egyszer halat enni nem luxus, egyszerű és átgondolt tervezéssel megoldható, és nem kell a lazacot, a pangáziuszt, meg a halrudacskát választani. Vannak csodásan ízletes, hazai tenyésztésű halaink, a ponty, a harcsa, a busa, a pisztráng, ezek szinte állandóan elérhetőek a nagyobb üzletek kínálatában, nem kell érte kilométereket utazni, és ami fontos szempont, ők sem utaznak több száz, vagy ezer kilométert, hogy a tányérunkra kerüljenek. Nem csak a szelektíven gyűjtött hulladék és a műanyag elkerülése fontos egy környezettudatosabb életforma kialakításánál, a hazai termékek választásával is igen sokat tehetünk ökológiai lábnyomunk csökkentéséhez.

Az örök kérdés persze mindig visszatér, jó, jó, de a halászlén, sült halon és harcsapaprikáson túl mit lehet a hallal kezdeni? Persze, nem kérdőjelezzük meg a klasszikusok létjogosultságát sem, azonban egy egészen kicsi kreativitással és bátorsággal rengeteg új ízt csalogathatunk elő ebből a könnyű és igen egészséges alapanyagból.

“Mi, a HALKAKAS halbisztróban immár hetedik éve dolgozunk azon, hogy a hazai halakat új perspektívába helyezve népszerűsítsük a magyar tenyésztésű halak fogyasztását. Hiszünk benne, hogy van élet a klasszikus recepteken túl, és szeretnénk, ha inspirációt tudnánk adni a halak izgalmasabb és egészségesebb elkészítéséhez, akár a hétköznapokban, akár az ünnepi alkalmakra.

Ehhez szeretnénk most segítséget nyújtani néhány egyszerűen elkészíthető, de az ünnepi alkalmakra is kiváló halas receptünkkel.”

Halkakas halleves

• 20 dkg ponty
  • 10 dkg vöröshagyma
  • 1,5 dkg dijoni mustár
  • 1 cs. koriander (kb. 2 dkg)
  • 5 dl tejszín

• 2 ek. cukor
  • 1 ek. só
  • só, fehérbors

A felkockázott pontyfilét kevés olajon lepirítjuk a hagymával együtt. A pirítás végén egy csapott evőkanál (1,5 dkg) dijoni mustárt és 2 dl vizet adunk hozzá. Sóval és fehérborssal fűszerezzük. Adunk hozzá 5 dl tejszínt, fél csokor koriandert és egy egész lime levét. Bot-mixerrel homogénre mixeljük, majd újra felforraljuk és tálaljuk.

Elkészítjük a marinádot és belehelyezzük a vékony csíkokra vágott sárgarépát, kápiapaprikát és gyömbért.

Levesbetétként harcsa-, vagy tokhalfilé kockákat pirítunk hozzá egy kevés olajon, majd egy tányérba szedjük a lepirított halkockákat, a marinált zöldségek egy részét és a rámerjük levest.

Fűszeres bundában sült pontyfilé borsós hajdinával

• 0,8 kg pontyfilé vékonyan beirdalva
  • 20 dkg szemes vagy hüvelyes cukorborsó
  • 1 cs. petrezselyem
  • 1 db lime reszelt héja és leve

A hajdinát forrásban lévő sós vízben puhára főzzük, lehűtjük és fűszerezzük a lime héjával és levével, sóval, fehérborssal és a megfőzött cukorborsóval.

A pontyfilét sóval, fehérborssal és koriander maggal beízesítjük. A rizslisztből, fűszerpaprikából, sóból, snidlingből és vízből masszát keverünk és beleforgatjuk a pontyszeleteket. Bő olajban kisütjük, amíg ropogós lesz a bunda és tálaljuk a borsós hajdinával.

Bakonyi harcsa vajon pirított gnocchival

• 0,8 kg harcsafilé

• 0,5 kg barna csiperke
  • 5 dkg liszt
  • 2 dl tejföl

Paprikás alapot készítünk a zöldségekből a füstölt szalonna zsíron, hozzá adva a szeletekre vágott csiperkét is. Kevés vízzel felöntve tovább főzzük, majd bot-mixerrel szósz állagúra mixeljük. A tejfölből és a lisztből habarást készítünk és hozzá adjuk a gombás szószhoz. A szeletekre vágott harcsafiléket belehelyezzük a forrásban lévő szószba és puhára főzzük.

A gnocchihoz:

• 0,5 kg burgonya
  • 10 dkg parmezán sajt
  • kb. 0,5 kg liszt
  • 2 db tojás

A burgonyát megfőzzük, összetörjük és kihűtjük. Liszttel, tojással, sóval és reszelt parmezánnal össze gyúrjuk, -nem túl keményre, rugalmas állagúra- kis golyókat formázunk belőle, majd sós, forrásban lévő vízben kifőzzük. Visszahűtjük jeges vízben és tálalás előtt kevés vajon lepirítjuk.

A hal és a köret elkészültével, kevés petrezselyemmel, pirított gombákkal és tejföllel tálaljuk.