Száz éve indította első karácsonyi reklámkampányát a Coca-Cola, azóta a Télapó figurája és kivilágított kamionja is legendássá vált. De hogyan kezdődött az egész? Milyenek voltak a ’20-as, ’30-as,vagy éppen ’50-es évek karácsonyi plakátjai? Gyűjteményünkből kiderül!
1920
Éppen 100 éve, 1920-ban kezdett karácsonyi reklámokat készíteni a Coca-Cola. Az első ünnepi reklámokat magazinokban jelentették meg, például a Saturday Evening Postban. Ezekben a hirdetésekben még nyoma sincs azonban a ma ismert figura vidámságának, inkább szigorúan néz ki, amilyennek korábban Thomas Nast, az „amerikai karikatúra atyja” megalkotta.
1923
Az ünnepek alatt az üvegek nyakára akasztva is megjelentek a karácsonyi hangulatú képek – mint például az itt látható, korcsolyát fogó nőé 1923-ból.
1926
Az ünnepek alatt a Coca-Cola a palackozói számára is készített hirdetéseket, amit azok feladhattak a helyi újságokban karácsonyi hirdetésként. A képen látható hirdetés aljára lehetett beírni a palackozó nevét és címét.
1928
A képen láthatóhoz hasonló karácsonyi posztereket helyeztek el az üzletekben a ’20-as évek végén. A kép azt sugallja, hogy a Télapó megkínálja a vásárlót egy üveg frissítő Coca-Colával.
1930
Az első hirdetéseken a Télapó még úgy jelent meg, mint egy ember, aki Télapót játszik. Csak ezt követően kezdték valódi személyként ábrázolni a Coca-Cola reklámokban. Az itt látható képen például egy Mikulás ruhás alak egy áruházban egy üveg Coca-Colát iszogatva szerepel az üdítő karácsonyi reklámjában. A képet Fred Mizen készítette, a Saturday Evening Postban jelent meg 1930. december 27-én.
1931
A céget képviselő reklámügynökség az 1931-es karácsonyi kampányban egy újszerű kinézetű Télapó-figurát szeretett volna szerepeltetni. Miután többször megpróbáltak rátalálni egy olyan illusztrátorra, aki meg tudja ragadni a Télapó valódi lényegét, végül a michigani származású Haddon Sundblomot választották a feladatra, aki a korábbi szigorú öregember helyett melegszívű, barátságos és pufók figuraként festette meg a Coca-Cola Télapót.
1932
A ’30-as és ’60-as évek között a magazinokban megjelenő karácsonyi hirdetéseknek köszönhetően a Coca-Cola Télapót gyakorlatilag az összes amerikai megismerte, és a kedves figura összeforrt az üdítőmárka nevével. Az viszont csupán tévhit, hogy a Coca-Cola miatt lenne piros a Télapó kabátja: már jóval korábban piros kabátban ábrázolták, mielőtt Sundblom megfestette volna őt.
1934
Ez a festmény több karácsonyi kampányban is szerepelt: nagyon valószínű, hogy az alapja ugyanaz a Sundblom-festmény, amelyet a művész még 1931-ben készített. Feltételezhetően a gazdasági válság miatti spórolás volt az oka, hogy újrahasznosították a képet. A Télapó ruhája viszont ezen a képen egy kicsit kormosabb, mint az 1931-esen (azt sugallva, hogy most jött a kéményből), és sapkát is kapott a fejére.
1935
Ez az első olyan plakát, amin a Télapót munka közben látjuk – vagyis pontosabban a karácsonyfa feldíszítése utáni pihenés és Coca-Cola iszogatás közben.
1936
Ez pedig az első plakát, ahol a Télapó játékokkal látható. Jóval később, 1964-ben is készült egy hasonló kép: érdemes összevetni a kettőt, és megfigyelni a játékok fejlődését. A “Me too”, az az “Én is!” arra utal, hogy egy kis szórakozás és egy Coca-Cola a Télapót is felfrissíti.
1937
1937-re több üveges Coca-Cola fogyott, mint gépi változat, ugyanis egyre többen vitték haza az üveges verziót, hogy családjukkal, barátaikkal együtt élvezhessék. A nyitott ajtajú, telepakolt hűtőnek emellett egy mélyebb üzenete is van: a gazdasági világválság végének közeledtével Sundblom azt üzente, hamarosan jobb idők jönnek.
1938
Ez az első olyan plakát, ahol a Télapó nem egyedül, hanem egy gyerekkel szerepel.
1939
Szintén egy olyan plakát, ami később újra felbukkant: 1943-ban is látni lehetett egy verzióját. A Télapó pihenésre és a Coca-Cola élvezetére invitálja a nézőt.
1940
Variációk egy témára: a Télapó egy üveg Coca-Colával frissíti magát.
1941
Főhősünk egy Coca-Colával teletöltött italhűtő mellett piheni ki a játékok kiszállításának fáradalmait.
1942
Az első teljes alakos festmény a Télapóról, ruháját és csizmáját hó borítja. Ebben az időszakban jelentek meg az áruházakban a kartonból kivágott, egész alakos Coca-Cola Télapók a karácsonyi dekoráció részeként.
1943
1939-re a Coca-Cola 44 országban volt jelen, 1945-ben 64 üzeme háborús zónában volt. A hirdetések ebben az időszakban kezdtek a világ történéseire reagálni. Így ebben az évben a Télapó zsákjában az ajándékok mellett háborús kötvények látszanak, a földgömb és a szlogen a Coca-Cola nemzetközi terjeszkedésére és a világban zajló folyamatokra is utal.
1944
1942-ben Télapó segédet kapott „Sprite Boy” személyében. Az ő karakterét Sundblom találta ki, a nevét pedig koboldszerű külsejéről kapta (a sprite koboldot jelent). Érdekesség, hogy a Sprite üdítőt viszont csak az 1960-as években dobta piacra a cég, így a karácsonyi reklámkampányokban jóval előbb szerepelt a név, mint hogy üdítőt kereszteltek volna el róla. Az 1944-es plakáton Télapó és Sprite a II. világháború katonáira koccintanak.
1949
A kép különlegessége, hogy jóval álomszerűbb, mint a Sundblomtól korábban megszokott karácsonyi festmények. A rénszarvasokon és a Télapón kívül Sprite Boy szerepel a képen.
1950
Sundblom több ismerősét is modellnek használta karácsonyi képeihez: a reklámokban megjelenő gyerekek például a művész szomszédjában laktak. Pontosabban két kislány lakott a szomszédban, de az egyiket mindig kisfiúnak festette meg a kiegyensúlyozottság jegyében.
1951
Sundblom a Télapót eleinte nyugdíjas kereskedő barátjáról, Lou Prentiss-ről mintázta, Prentiss halála után pedig saját tükörképét festette le.
1952
Egy újabb karácsonyi kép a szomszéd gyerekeinek ábrázolásával.
1953
Sundblom itt is a szomszéd család gyerekeit szerepeltette, ahogyan a Télapót Coca-Colával kínálják.
1954
Az amerikaiak imádták a karácsonyi képeket, és ha egyik évről a másikra változott valami rajtuk, azonnal levelet írtak a Coca-Colának. 1954-ben például arra hívták fel a cég figyelmét, hogy a(z itt is látható) képen fordítva viseli a Télapó az övét – valószínűleg ez abban az időszakban történt, amikor Sundblom a tükörben állt modellt saját magának.
1955
“Az emberek többsége a legjobbat értékeli…” – az 1955-ös karácsonyi reklám ezzel utal arra, hogy azért nem mindenki Coca-Colát iszik. De továbbra is ‘a legjobb’-ként említik az italt a hirdetésben.
A következő évben 50 év után a Coca-Cola lecserélte reklámügynökségét: az 1906-tól velük dolgozó D’Arcy Advertising Company helyét a McCann-Erickson, Inc. vette át.
1956
Sundblom a továbbiakban is gyakran élt a korábbi műveinek újrahasznosításának lehetőségével, hol hozzáadott, hol elvett elemeket vagy szereplőket. Az itt látható képet eredetileg 1953-ban készítette, azon még több manó és játék szerepelt, a tábla viszont nem.
1958
Ez az egyik utolsó klasszikus stílusú Sundblom-festmény a Coca-Cola Télapóról. A kényelmes fotel és a csizma lerúgása igazán emberivé teszi a figurát.
1959
Ettől az évtől kezdve a Télapó már nem a képek fő eleme, hanem egy a szereplők közül. Innentől gyerekek, játékok és kisállatok is gyakran szerepelnek a reklámokban.
1962
A 30 évvel korábbi, játékokkal körbevett Télapós kép modern párja, immáron nem fa, hanem elektromos játékokkal.
1964
Ez volt az utolsó év, amikor eredeti, Sundblom készítette képet használtak a karácsonyi kampányhoz. A későbbi Télapó illusztrációkhoz már csak inspirációt adott Sundblom klasszikusa. A képen látható kutya a művész lakhelyénél található virágárus kutyája, eredetileg egy szürke uszkár, de a látvány kedvéért Sundblom feketének festette meg.
1979
A képen egy Sundblom-ihlette Télapó látható, a reklámszöveg pedig “igyál egy Coca-Colát és mosolyogj!”
1980
Ez az újsághirdetés a Coca-Cola híres, 1971-es tévéreklámjának képeit és szövegét használja fel. A reklámban 500 fiatal egy olasz hegytetőn énekelt a reményről.
1986
A Coca-Cola 1985-ben mutatta be a New Coke nevű termékét, amivel a korábbi variánst szerették volna leváltani. Ám 79 nappal később Coca-Cola Classic néven visszatért az eredeti receptúrájú verzió a boltokba – ezért látható az 1986-os karácsonyi plakáton is ez az elnevezés.
1987
Szintén egy Coca-Cola Classic karácsonyi plakát, ahol kivételesen nem maga a Télapó, hanem szánjának sziluettje látható.
1989
Nem véletlenül ismerős a kép: az eredetije 1936-ban készült, amikor a Télapó a fajátékok mellett frissül fel egy üveg Coca-Colával.
1991
Ez pedig egy 1944-es Sundblom-festmény újrahasznosítva. Az üvegeken a Coke és a Coca-Cola márkajelzések is megjelennek, a Télapó szakálla pedig hosszabb és fehérebb, mint korábban.
1993
Sokak kedvencei, a jegesmedvék a Coca-Cola hirdetéseiben már 1922-ben, Franciaországban felbukkantak, az első jegesmedvés tévéreklámra viszont egészen 1993-ig kellett várni.
1996 – Az ikonikus, kivilágított Coca-Cola karácsonyi kamionok először az 1995-ös reklámkampányban, a karácsonyi karavánban szerepeltek. A különleges fényinstallációkat George Lucas Industrial Light and Magic stúdiója készítette. A kamionok több évben is visszatértek, a cég egyik legsikeresebb karácsonyi kampánya lett. Aki a kilencvenes években volt gyerek, annak biztosan örökre a memóriájába égtek a mesebeli kivilágított karaván felvételei, az „Ünnepelj ma velünk” dal és a kamion hátulján Coca-Colába kortyoló, (Sundblom festette eredeti) Télapó látványa. A magyar verzióban egyébként a soproni Tűztoronnyal, pécsi dzsámival és budapesti Lánchíddal látható a karaván.
1931
Karácsonyi Coca-Cola csomag 1931-ből. A Coca-Cola 1923-ban találta fel a kartondobozt, amiben egyszerre hat üveg Coca-Colát lehetett hazavinni.
A 75. évfordulóra készült palackok a legendás Sundblom-féle Télapóval díszítve.